Yusuf Islam buat lagu mengenai Gaza

Posted by Posted by DaRe tO cHaNgE & cHaLLanGE On 13:53

BAITULMAQDIS: Pemuzik terkenal yang dulunya dikenali sebagai Cat Stevens menerbitkan lagu tema kebajikan kelmarin bagi membantu kanak-kanak mangsa kezaliman Israel di Gaza.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, penyanyi kelahiran London yang kini dikenali dengan Yusuf Islam selepas memeluk Islam merakamkan lagu George Harrison, The Day the World Gets Round, bersama-sama pemain gitar bass Jerman dan bekas anggota The Beatles, Klaus Voorman.

Semua keuntungan daripada lagu itu akan diderma kepada agensi PBB yang bertanggungjawab di atas hal ehwal pelarian Palestin, UNRWA dan kumpulan kebajikan sukarela, Save the Children, untuk disalurkan terus bagi membantu penduduk Gaza.

Pegawai Gaza berkata, 280 daripada 1,285 penduduk Palestin yang maut dalam serangan oleh tentera Israel adalah kanak-kanak. Golongan itu membentuk 56 peratus daripada 1.4 juta penduduk wilayah berkenaan.

Dalam laman webnya, Yusuf menjelaskan beliau berharap lagu itu dapat ‘membantu mengingatkan orang ramai mengenai keagungan cinta, keamanan dan kegembiraan yang boleh dikongsi apabila berkumpul untuk melihat perang yang sia-sia dan prejudis, dan mula mengubah cara bodoh kita.’

UNRWA berkata, operasi bantuan dapat membantunya meneruskan kerja penting di Semenanjung Gaza.

“Ini satu tindakan yang mengagumkan dan berharap dapat mengumpul pendengar baru dalam membawakan mesej harapan ketika Gaza amat memerlukannya,” kata jurucakap UNRWA, Christopher Gunness.

Cat Stevens menjual lebih 60 juta album dalam karier muzik prolifik yang termasuk lagu popular, Wild World, The First Cut is the Deepest dan Peace Train. Pada 1977, beliau memeluk Islam, menukar nama dan menjauhkan diri dari muzik popular.

Pihak berkuasa Israel melarang beliau memasuki wilayah itu dua kali kerana disyaki memberi wang kepada kumpulan kebajikan yang dikaitkan dengan militan Islam.

Yusuf menimbulkan kontroversi pada 1989 dengan mengeluarkan kenyataan yang disifatkan menyokong fatwa Iran membunuh penulis Salman Rushdie. Beliau kemudian berkata kenyataan disalah faham.

0 comments

Post a Comment